Viisi asiaa CS:GO:sta, joita et muista!
CS:GO on muuttunut vuosien aikana rutkasti vuodesta 2012, jolloin peli näki päivänvalon. Itse peliä jo vuosia pelanneena, päätin muistella vanhoja aikoja, ja tarkastella, millaisia muutoksia peli on vuosien varrella käynyt läpi. Tämä listaus ei sisällä jokaista muutosta, mitä peliin on tehty, vaan sellaisia jotka on minulle itselleni jäänyt mieleen.
1) Aseäänet
Vuoden 2016 aikana Valve muutti suurinta osaa aseäänistä mielestään parempaan suuntaan. Kun aseäänten päivityksiä julkaistiin, herätti se paljon vastustusta CS:GO –yhteisössä. Osa piti ääniä liian lelumaisina, eikä sopivan jämäköinä tai munakkaina räiskintäpeliin. Valve itse perusteli päivitystä sillä, että se vähentää korvien väsymistä, ja parantaa yleistä äänimaailmaa. Näin viiden vuoden jälkeen, kun palaa kuuntelemaan vanhoja ääniä, on parannus selkeä ja vanhat aseäänet kuulostavat paikoitellen siltä, kuin ne tulisivat laatikon sisältä. Voit itse käydä kuuntelemassa tästä
2) All-voice chat
Ennen Matchmaking –peliä Vanhoina hyvinä aikoina, ennen kuin peli alkoi, niin voice chat oli auki kaikille pelaajille niin, että pystyit puhumaan myös vastustajajoukkueen kanssa. Tämä mahdollisti vastustajan ärsyttämisen, jo ennen kuin peli edes alkoi. Lisäksi puolten vaihdon aikana oli mahdollista myös hiillostaa vastustajaa. Tämä mahdollisuus poistettiin pelistä vuonna 2015.
3) Nuken catwalk
Vuonna 2016 julkaistu, paranneltu nuke sisälsi vielä Catwalkin, jota pitkin Terroristit pääsivät pihalta siilon päältä kävelemään suoraan CT Heaveniin. Catwalk poistettiin päivityksessä vuonna 2018. Catwalkin poistoa perusteltiin kartan tasapainotuksella.
4) Vanha menu
Ennen panoramaa CS:GO -menun ulkoasu, nimeltään scaleform, oli vuoteen 2018 asti todella tönkön näköinen ja aikansa elänyt. Tummansinisen, laatikkomaisen ulkoasun päivityksestä oli huhuiltu jo vuoden verran, ja kesäkuussa 2018 Valve julkaisi Panorama UI –päivityksen, joka muutti koko ulkoasun moderniksi ja tätä päivää vastaavaksi
5) 128 –tickiset serverit
Uskokaa tai älkää, niin CS:GO:ssa on aikoinaan ollut 128 –tickiset serverit. Tämä oli tosin vain pelin BETA-testaus vaiheessa, ja tickratea laskettiin 64:n pelin julkaisuun. Tätä perusteltiin sillä, että peliä pystyi pelaamaan vanhemmallakin raudalla ongelmitta. Nykyään 128 –tickiset serverit ovat esimerkiksi Valorantissa, eikä valvellakaan minun mielestäni olisi mitään syytä tuoda 128 –tickisiä servereitä takaisin. Tämä on myöskin koko yhteisön yksi pyydetyimmistä asioista kautta aikain.
Siinä allekirjoittaneen mielestä mieleenpainuvimmat muutokset! Tuleeko sinulle mieleen jotain, mitä pelissä aikanaan oli, mutta on sittemmin poistettu?