Uusi sosiaalisen pelaamisen aalto lisää pelaajien määrää maailmanmittaisesti

Accenture on tutkinut pelaamista sosiaalisen pelaamisen näkökulmasta ja saanut aikaiseksi raportin, joka kertoo selvästi, että pelaaminen tulee kasvamaan nykyisestään räjähdysmäisesti seuraavalle tasolle.

Peliala kasvaa entistä suuremmaksi. Se on jo nyt ohittanut elokuvat ja musiikkialan, jopa niiden yhteismäärän. Pelaamisesta on tullut arkea jokapuolella maapalloa, kaikissa ikärymissä ja kaikissa demograrifisissa ryhmissä. Pelaajat käyttävät myös entistä enemmän aikaa pelaamiseen, ja itsepelaamisesta on tullut entistä sosiaalisempaa ja ryhmäytyvää – eikä kukaan tiedä, kuinka paljon ala oikeasti vielä kasvaa.

Samalla kun peliala kasvaa, kasvaa myös koko pelialan ekosysteemi, kaikkina kehittäjineen, jakeluverkostoineen, sisällöntuottajineen ja itse pelialustoineen.

Missä ollaan nyt

On arvioitu että vuonna 2021 maailmassa on 2,7 miljardia pelaajaa.
Top10 pelitubettajaa seuraa noin 405 miljoonaa tilaajaa
Pelialan arvo on reilut 300 miljardia dollaria.

Accenturen tutkimuksen mukaan epäsuora liikevaihto pelialasta jakautuu tämän kuvan mukaan, ja eurheilulle tulee tänä vuonna 1,3 miljardia dollaria!

Pelaaminen yltää laajalle

Pelien ja pelaamisen vaikuttavuus on jo muuallakin viihteessä ja kulttuurissa – on elokuvia, areena turnauksia, leluja ja paljon muuta. Ne innovaatiot, jotka ovat saaneet alkunsa pelien ympäriltä, on otettu laajalti käyttöön myös muille aloille.

Pelialalta lähteneitä innovaatioita on jo nyt käytössä niin yrityskoulutuksissa, lääketieteessä, sotilaskoulutuksessa sekä peruskoulutuksessa. Koko gamification ajattelua käytetään monilla aloilla asiakkaiden kanssa kommunikoinnissa ja asiakkaiden saamiseksi sekä pitämiseksi.

Mikä ajaa massiivista kasvua?

Yksi isoimmista pelialan kasvutekijöistä on luonnollisesti ollut älypuhelinten kehitys ja tulo jokaisen meidän taskuumme. Olemme Suomiesports.fi sivustoilla puhuneet jo aiemmin älypuhelinten ja mobiilipelaamisen kasvusta, ja tämä kasvu on jatkuvaa ja uusia alueita tulee mukaan vuosittain. Monelle pelaajalle älypuhelin on huomattavasti edullisempi ratkaisu pelaamiselle kuin tietokone ja kiinteä nettiyhteys – ja mobiilipelejä on koko ajan lisää.

Älypuhelimet ja uusi tekniikka on tuonut mukanaan myös uusi sosiaalisen pelaamisen muotoja, jotka eivät aiemmin olleet mahdollisia, ja tämä uusi mahdollisuus on ollut pelaamisen kasvun yksi pohjatekijä.

Koronapandemian aikana olemmekin saaneet todistaa formulakuskien pelaamista onlinepeleissä ja maailman huippushakkipelaajien ottavan käyttön Discordin omaksi alustakseen, eikä pelaaminen ole enää vain tuotekeskeistä – vaan palveluala, jossa asiakaskokemus on se ykkönen.

Peliala odottaa lisää pelaajia, jopa 400 miljoonan uuden pelaajan tulemista parin seuraavan vuoden aikana! Tällä hetkellä eniten pelaajia on Kiinassa, jossa on tilastollisesti 35% maailman pelaajista eli noin 929 miljoonaa ja toisena on USA 8% ja kolmantena Japani 3%. UK eli Iso-Britannia on Euroopan ykkönen noin 40 miljoonalla pelaajalla.

Sukupuolijakaumasta

Liian paljon ihmisillä on yksipuolinen ajatus pelaamisesta. Tosiasia on kuitenkin että kaikista pelaajista naisia on 46%!! Ja 79% pelaajista on pelannut yli viisi vuotta, ja ns. uusia pelaajia on siis reilut 20% kaikista pelaajista! Keskimääräinen uusi pelaaja on tilastollisesti 32 vuotias ja uusista pelaajista 60% on naisia!

Pelaajat pelaajat keskimäärin 16 tuntia viikossa ja katsovat toisten pelaamista tai suoratoistoa noin 8 tuntia viikossa, ja 6 tuntia vietetään eri foorumeilla ja yhteisöissä, jotka liittyvät pelaamiseen.

Lähde: https://www.accenture.com/cn-en/insights/software-platforms/gaming-the-next-super-platform

Leave a Reply