Suomalaiset E-urheilun pelaajat: Menestystä taustalla ja tulevaisuuden näkymät
Suomi on pitkään ollut tunnettu vahvasta osaamisestaan tietokone- ja videopelien maailmassa. Suomalaiset ovat saavuttaneet merkittävää menestystä myös elektronisen urheilun, eli e-urheilun, saralla. Itseasiassa Suomessa oli melkoinen buumi alalla juuri ennen koronaan muutaman suomalaisen noukittua miljoonavoittoja DOTA-pelin tiimoilla. Sittemmin suomalaisia ei ole vastaava voittokulku kohdannut ja kulku peleissä ja turnauksissa on ollut ohdakkeisempi. Mutta suomalaiset joukkueet ovat live vedonlyönti kohteissa edelleen ENCE:n johdolla, joka on tätä kirjoitettaessa HLTV:n CS:GO listauksessa viidentenä ja juuri kutsuttuna joukkueena syksyn ESL Kölniin, jonka ottelut ovat kohteina myös https://betinia.com/fi/live sivustolla. ENCE:n lisäksi suomalaisjoukkueista näkyvillä ovat viime viikkoina CS:GO:ssa olleet myös Jano ja HAVU, joista nimenomaan HAVU ja ENCE ovat tuttuja meillekin jo vuosien ajalta.
Esports on elektronista kilpaurheilua, jossa kilpailijat tai joukkueet taistelevat toisiaan vastaan videopeleissä. Laji on saanut oman paikkansa nopeasti myös live vedonlyönti listoilta ja näiden operaattoreiden rahat ovat monen organisaation kassaa tukemassa.
Tämä urheilumuoto on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja suomalaiset pelaajat ovat olleet eturintamassa, mutta aivan viime vuosina on laji kohdannut vaikeuksia koko maailman ollessa pienessä taloudellisessa lamassa, ja rahahanojen tiukentuessa uutta lajia kohtaan, joka ei olekaan pystynyt toteuttamaan kaikkia niitä lupauksia, joita lajin isot joukkueet, kuten vaikkapa amerikkalainen FaZe ovat luoneet.
Menestyneitä suomalaisia E-urheilun ammattipelaajia
Suomessa on syntynyt useita kansainvälisesti menestyneitä esports-pelaajia. Tunnetuimpia näistä lienevät Aleksi “allu” Jalli ja Lasse “MATUMBAMAN” Urpalainen.
“Allu” on suomalainen Counter-Strike: Global Offensive -pelaaja, joka on tunnettu tarkasta ammuntatyylistään ja kylmäverisestä pelitavastaan. Hän on pelannut useissa kansainvälisen tason joukkueissa, kuten Ninjas in Pyjamas ja FaZe Clan. Kuuluisammaksi hän on kuitenkin tullut useasta vuodesta ENCE:n rosterissa, josta hän siirtyi sivuun reilu vuosi sitten helmikuussa 2022. Hän on viime syksystä edustanut suomalaista JANO organisaatiota, jolla on ollut vaikeuksia nousta eteenpäin ranking-sijoituksissa, JANO ehti käväistä siellä sijoilla 70+, mutta on tätä kirjoitettaessa sijalla 109. JANOssa pelaa tätä nykyä Allun lisäksi Lasse ”ZOREE” Uronen, Joona ”Sm1llee” Holmström, Joel ”Jelo” Lentonen ja Jere ”Jerppa” Määttä.
“MATUMBAMAN” puolestaan on tunnettu Dota 2 -pelaaja, joka saavutti vuonna 2018 maailmanmestaruuden Team Liquidin joukkueessa The International -turnauksessa. Hän on tunnettu monipuolisesta pelityylistään ja kyvystään pelata monia eri hahmoja korkealla tasolla. Nykyisin Lasse katselee pelejä ”eläkkeeltä”. Hän päätti komean peliuran viime syksynä Singaporen turnaukseen ja valitsi perheen, sillä e-urheilun ammattilaisuus ei ole niitä parhaita perheellisen pelaajan ammatteja.
– Dotasta tuli korvike pesäpallolle. Intohimo palasi elämääni. Halusin aina olla parhaista paras kaveriporukassani, jotta voisin kehuskella asialla, Urpalainen kertoo Valven kesällä 2016 julkaisemalla pelaajaesittelyvideolla.
Suomalaisten E-urheilijoiden menestys
Suomalaiset pelaajat ovat pärjänneet erinomaisesti kansainvälisillä areenoilla, mikä näkyy niin turnausvoittoina kuin suurina palkintosummina. Suomen e-urheiluskene on erittäin aktiivinen, ja uusia lahjakkuuksia nousee jatkuvasti esiin.
Menestyksen takana on monia tekijöitä. Suomessa on laadukas pelikulttuuri ja vahvat peliyhteisöt, jotka tukevat nuoria pelaajia. Lisäksi suomalaiset pelaajat ovat tunnettuja kovasta työmoraalistaan ja sitoutumisestaan lajiin.
Tulevaisuuden Näkymät
E-urheilun tulevaisuus näyttää valoisalta sekä globaalisti että Suomessa. Kilpapelaamisen suosio jatkaa kasvuaan, ja e-urheilusta on tulossa yhä merkittävämpi osa viihdeteollisuutta. Suurin ongelma on kuitenkin kansainvälisen tason kilpailijoiden palkkatasot, jotka ovat monessa joukkueessa selvästi yli organisaation maksukyvyn, joka on johtanut siihen, että monet isot organisaatiot ovat vain kuluttaneet rahaa, tekemättä sitä. Kyseessä on kuitenkin monille organisaatioille ensisijaisesti liiketoimintaan, jossa voitot rahoittavat toimintaa, ja iso fanikanta mahdollistaa tuotemyynnin. Suomessa ENCE teki viime kaudella huipputuloksen ja on näyttänyt, että Suomessa pystytään oikealla johtamisella ja pitkäjänteisellä työllä tekemään lajin parissa tuloksellista työtä.
Lähikuvassa ENCE
ENCE:ä on jo viiden vuoden ajan ohjannut teknologiamaailmassa meriittejä kerryttänyt toimitusjohtaja Mika Kuusisto. Vuonna 2013 perustettu seura on matkallaan huipulle kohdannut monenlaisia haasteita: oikeita päätöksiä, vääriä päätöksiä, kovia päätöksiä, rohkeita päätöksiä ja vaikeita päätöksiä. E-urheilun taloudellinen tilanne Suomessa ja maailmalla on viime aikoina ollut tiukka, heijastaen yleistä taloudellista ilmapiiriä. Haasteista huolimatta ENCE on uinut vastavirtaan. Vuoden 2022 tilikausi rikkoi kaikki seuran aiemmat ennätykset, nettotulos nousi reiluun 900 000 euroon ja liikevaihto kaksinkertaistui. Saavutukset noteerattiin vahvasti myös kansainvälisellä tasolla.
ENCE:n toiminnan keskiössä on alusta alkaen ollut e-urheilu, jossa seura on erityisesti profiloitunut Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) -pelissä. Vuosien varrella ENCE on saavuttanut merkittävää menestystä. Viime vuonna tämä konkretisoitui paikkana molemmissa vuoden Major-turnauksissa, suurimmissa mahdollisissa kilpailuissa. Lisäksi ENCE solmi sopimuksen yhtenä 15 organisaatiosta, jotka saavat pysyvän pääsyn kaksi kertaa vuodessa järjestettävään liigaan ja muihin ESL:n organisoimiin tapahtumiin. Nämä olivat merkittäviä virstanpylväitä seuran taloudellisen menestyksen kannalta.
Tänä vuonna ENCE otti sitten ensimmäisen IEM turnaus voittonsa Dallasissa kesäkuussa. Tätä voittoa on odottanut varsinkin joukkueen pelinjohtaja Marco ”Snappi” Pfeiffer, joka laski voiton vaatineen 864 päivää. Eetu ”sAw” Sahan valmentama ENCE rökitti finaalissa MOUZin suoraan kahdessa kartassa (Mirage 16–9, Nuke 16–10). ENCEn ratkaisija oli espanjalainen tarkkuuskivääriässä Alvaro ”SunPayus” Garcia, joka valittiin myös koko turnauksen parhaaksi pelaajaksi.
ENCE:n pelivalikoima ehti saatossa laajentua ja monipuolistua. Kuusi vuotta kestänyt yhteistyö StarCraft 2 -pelin yhden kaikkien aikojen parhaan pelaajan, Joona “Serral” Sotalan kanssa päättyi talvella, samoin kuin yhteistyö PUBG-joukkueen kanssa. Nykyisin ENCE:n kilpapelaamisen portfoliota edustavat CS:GO ja konsolipeli NHL, jonka parissa moninkertainen mestari Erik “EKI” Tammenpää edustaa seuraa. Vaikka pelivalikoima on tällä hetkellä suppea, ENCE etsii aktiivisesti uusia, kiinnostavia projekteja ja laajentumismahdollisuuksia e-urheilun maailmassa.
Uutta nousua Valorant pelin parista
Siinä missä ensin suomalaiset ottivat rahavoittoja DOTA2 pelin maailmanturnauksista pelatessaan kansainvälisissä joukkueissa, niin nyt 2023 tehdään sitä samaan Valorant pelin parissa. Siinä missä ENCE tähti on ainoana CS:GO pelin kärkikahinoissa täysin ostojoukkueella (ei suomalaisia pelaajia), niin Valorantissa parikin suomalaista pelaa aivan pelin huippujoukkueissa toisiaan vastaan.
Suomalainen Valorant-ammattilainen Nikita ”Derke” Sirmitev voitti joukkueensa Fnaticin kanssa LOCK//IN turnauksen maaliskuussa Brasiliassa. Lajin suosiota kuvaa se, että Fnaticin ja LOUDin välinen ottelu oli Valorant-historian toiseksi katsotuin 1,4 miljoonalla samanaikaisella katsojalla. Edelle jäi ainoastaan vuoden 2022 MM-finaali, jolla oli 1,5 miljoonaa katsojaa. Tuo Fnaticin voitto ennakosuosikki LOUDista nostatti myös live vedonlyönti voittokertoimen hyviin lukemiin.
Toinen suomalainen Valorant-ammattilainen on paljon jo CS:GO pelissä kohauttanut Elias ”Jamppi” Olkkonen, joka pelaa Team Liquidin kansainvälisessä joukkueessa. Jamppi pääsi nostamaan juuri EM-voiton kunniaksi pokaalin joukkueensa kanssa voitettuaan finaalissa juurin Fnaticin 3-1 – ja seuraavaksi molemmat joukkueet ovat tulilla Tokiossa.
E-urheilun pohjatyöt
Suomessa on myös panostettu e-urheilun infrastruktuuriin. On perustettu useita e-urheilu-akatemioita, jotka tarjoavat valmennusta ja tukea pelaajille. Lisäksi pelitapahtumien järjestäminen on lisääntynyt, mikä luo lisää mahdollisuuksia suomalaisille pelaajille kilpailla korkeimmalla tasolla.
On selvää, että suomalaisilla e-urheilun pelaajilla on edessään valoisa tulevaisuus. Suomi on jo nyt yksi johtavista maista e-urheilussa, ja tämä asema tulee todennäköisesti vain vahvistumaan tulevaisuudessa, mutta se ei tule helpollla. Suomalaisten intohimo ja sitoutuminen pelaamiseen, yhdistettynä korkeatasoiseen valmennukseen ja tukeen, takaavat sen, että suomalaiset e-urheilun pelaajat tulevat olemaan merkittävä voima globaalissa kilpailussa myös tulevaisuudessa.