Suomalainen Teppo Laurio sijoille Olympic Esports Seriesissa

Nyt on tarjolla hieman erikoisempaa esports-uutista! Nimittäin kesäkuun loppupuolella Singaporessa järjestettiin ensimmäinen Olympic Esports Series, jonka keskiössä oli elektroninen urheilu. Kyseessä on kansainvälisen Olympiakomitean virtuaalinen ja simuloitu urheilukilpailu, joka toteutettiin yhteistyössä pelivalmistajien ja kansainvälisten liittojen, kuten Zwift ja Union Cycliste Internationale (UCI) kanssa. 

Olympic Esports Series alkoi maaliskuussa karsinakierroksilla, joihin ammattilais- että amatööripelaajat ympäri maailmaa kutsuttiin mukaan. Kisa huipentui Singaporen finaaleihin. Kilpailu, jossa elektroninen urheilu järjestetään olympialaisten hengessä, kasattiin pitkällä varoitusajalla pelien ollessa kisaajille vielä osin tuntemattomia. Kansainvälinen olympiakomitea päätti, että kisoissa käytetään pelejä, joille löytyy vastine oikean urheilun saralta. Kisoihin ei oteta väkivaltaisia pelejä. Fortnite oli mukana ainoastaan tarkkuusammunnan osalta.

Kilpailuista mielenkiintoisen teki suomalaisosallistuja, joka sijoittui loppupelissä joukkueensa kanssa kolmanneksi. Kuopiolainen Teppo Laurio nappasi virtuaalipyöräilyssä pronssisijan edustamansa Team Lavan kanssa. Joukkueeseen kuuluivat lisäksi hongkongilainen Lam Kong, britti Alice Lethbridge ja belgialainen Lionel Vujasin.

Verrattavissa kilpapyöräilyyn

Laurionkin kilpailema pyöräily kisattiin Zwift-pyöräilypelissä. Kyseisessä pelissä on fyysinen kuntopyörää muistuttava laite, jolla ajetaan. Singaporessa kisattiin erikseen miesten ja naisten pudotuskilpailu, sprinttikilpailu sekä mäkikisa. Voitto selvisi laskemalla pisteet yhteen. Zwift-finalisteja oli kaiken kaikkiaan 16 kappaletta.

Markkinoilla on saatavilla useita erilaisia sisäpyöräilysovelluksia, mutta Zwift on näistä luultavasti realistin ja varmasti suosituin. Raporttien mukaan siihen on tähän mennessä rekisteröitynyt yli puoli miljoonaa ihmistä. Zwiftiin lisätään jatkuvasti uusia ominaisuuksia tuoden lisäarvoa jo ennestään vaikuttavaan pakettiin. 

Union Cycliste Internationale (UCI) tunnustaa esports-pyöräilyn jo omaksi lajikseen ja kisaajat toivovat, että Olympic Esports Series auttaa kiinnittämään siihen entistä enemmän huomiota. Union Cycliste Internationale on kansainvälinen pyöräilyn kattojärjestä, jonka päämaja sijaitsee Aiglessä, Sveitsissä. UCI:n vastuulla ovat esimerkiksi kilpailulisenssien jako pyöräilijöille.

Zwift-ammattilainen

Laurio on tunnettu maailmallakin erilaisista pyörätempauksista, kuten ajamalla Pariisiin sekä suorittamalla Tahkon Everesting-haasteen. Hän on myös aiemmin edustanut Suomea esports-pyöräilyn MM-kisoissa. Elektroninen urheilu on siis miehelle tuttua jo entuudestaan. 

– Nautin jokaisesta hetkestäni Singaporessa, koska seura oli niin mahtava. Tuntui kuin olisi törmännyt vanhoihin ystäviin monen vuoden netissä ajetun kilpavuoden jälkeen, Laurio toteaa Instagramissaan. – Toivottavasti nähdään taas tulevissa tapahtumissa ja ehkä Glasgow:n MM-kisoissa, Zwift-ammattilainen lisää. 

Zwiftissa voi ajaa tuhansien muiden pyöräilijöiden kanssa ja liittyä mukaan ryhmäajeluihin ja -kilpailuihin. Lisäksi alustalla on mahdollista tehdä pelkästään intensiiviharjoittelua. Zwift yhdistetään pyörään joko tehomittarin, älytreenin tai pelkän nopeus- ja poljinnopeussensorin kautta. Sovellus käyttää algoritmia, joka muuttaa syötetyt tiedot avataren nopeudeksi virtuaaliradalla. Zwift ottaa huomioon pelaajan painon, tehot, tien kaltevuuden ja syväyksen tai sen puutteen.

Kisassa oli mukana myös australialainen Vicki Whitelaw. Hän on entinen kilpapyöräilijä, joka uransa lopettamisen jälkeen alkoi testata Zwiftin virtuaalipyöräilyä heti sen lanseerausvuonna 2014. Whitelaw ei ole koskaan pitänyt itseään pelaajana tai esports-ammattilaisena. Zwiftin ulkopuolella kokemusta on lähinnä yhteisestä pelaamisesta perheen kanssa Fortniten ja The Legend of Zeldan parissa.

Leave a Reply