Onko Wild Riftistä mobiili-esportsin sanansaattajaksi?
Mobiilipelaaminen on aina ollut itselleni vaikeaa. Ei siksi, etten pitäisi mobiilipelaamista oikeana pelimuotona, vaan siksi, että yleensä pelin ohjainmekaniikka on toteutettu todella huonosti. En ole ikinä perustanut virtuaalijoystickeistä tai vastaavista, koska verrattuna oikeaan tattiohjaukseen fiilistä ei vaan saman lailla saa. Lisäksi oikea kilpailullinen aspekti useista mobiilipeleistä puuttuu, passiivisia leaderboardeja lukuunottamatta.
Vuoden 2019 kesällä olin töissä Assemby -summer -tapahtumassa. Tapahtumassa järjestettiin paljon eri turnauksia, ja joukkoon oli ujutettu myös eräs mobiilipeli, Arena of Valor. Turnauksen koko potti oli tuolloin 10. 000 €, josta voittaja pokkasi itselleen 3,500 euroa. Oli mielenkiintoista katsoa, kun päälavalla kymmenen ihmistä tuijottaa pientä ruutua ja taistelee keskenään. Pääsin ehkä hetkeksi niiden vanhempien pään sisään, jotka eivät ihan täysin ymmärrä esportsia urheiluna. Telian järjestämän Arena Of Valor turnauksen innoittamana latasin myös omalle puhelimelleni Arena Of Valorin. Pelattuani muutaman ottelun totesin pelin olevan hyvä, mutta mielestäni se kopioi liikaa League Of Legendsiä, joten innostus loppui aika lyhyeen.
Wild Riftin lyhyt historiikki
Vuonna 2019 olin pelannut LoLia ehkä vuoden verran ja kaipasin jotain samantyyppistä puhelimelle. Alun perin kiinalaisyritys Tencent, joka omistaa Riot Gamesin, pyysi jo vuonna 2015 Riotia kehittämään mobiilille Leagueta, mutta Riotin mielestä se ei tuohon aikaan ollut vielä teknisesti mahdollista. Niinpä Tencent käänsi katseensa TiMi Studiosin puoleen, joka kehitti Arena Of Valorin, jonka Tencent julkaisi. Aasiassa, jossa peli tunnetaan nimellä Honor of Kings, on peli suuressa suosiossa. Peli tavoittaa yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää päivässä.
Vuoden 2019 syksynä Riot Games paljasti viimein, että myös mobiilille oli kehitteillä League Of Legends, nimeltään Wild Rift. Olin suunnattoman innoissani. Pääsisin viimeinkin pelaamaan LoLista tuntemiani ja oppimiani hahmoja myös kännykällä. Vuoden 2020 joulukuussa peli avattiin viimein suurelle yleisölle, kun se julkaistiin avoimeen betatestaukseen myös euroopassa.
Millainen Wild Rift on pelata?
Meillähän Boss teki jo ensipuraisut Wild Riftiin, mutta tässä vielä meikäläisen ajatuksia pelistä. Täytyy myöntää, että peli on toteutettu hyvin. Vaikkakin hahmoja ei ole vasta kuin kourallinen verrattuna töypöytäversioon, on Wild Riftissä kuitenkin samaa imua, kuin isoveljessään. Toki peliä on hieman virtaviivaistettu PC-maailmasta, pelit kestävät mobiililla maksimissaan 20-25 minuuttia. Liikkuminen on toteutettu parjaamallani virtuaalijoystickillä, mutta enpä oikein osaa parempaakaan vaihtoehtoa sille sanoa. Abilityt ja hyökkäys hoidetaan oikealla peukalolla, ja liikkuminen vasemmalla. Peli osaa myös hyödyntää suurivirkistystaajuista näyttöä jos sellainen löytyy. Myös iPhonella pystyy valita 60fps -moodin, joka toki vie enemmän akkua. Olen todennut, että peli toimii myös hyvänä porttina PC-LoLiin. Wild Riftissä voi opetella uusia hahmoja, joita ei viitsi PC:llä testata, koska pelit kestävät niin tuhottoma kauan. Jos et jostain hahmosta pidä Wild Riftissä, et todennäköisesti pidä siitä myöskään LoLissa.
Onko Wild Riftissä ainesta mobiili-Esportsin kuninkaaksi?
Ainekset peli omaa, mutta työtä on Riotin asian eteen tehtävä. Arena of Valorin päivittäiset pelaajamäärät ovat niin älyttömiä, että niihin tuskin vielä pitkään aikaan päästään. Riot Games on kuitenkin jo julkaissut suunnitelmat käynnistää Esports – toiminta pelin suhteen kaakkois-aasiassa, kun he julkistivat tekevänsä yhteistyötä ESL:n kanssa Thaimaan ja Malesian osalta. Pelaajamäärät ovat kuitenkin olleet arvioiden mukaan laskussa. Tämä saattaa osin johtua jo mainitsemastani hahmojen vähäisyydestä, mutta isompana syynä näkisin sen, että peli ei ole vielä avoimessa betassa ympäri maailmaa. Amerikkoihin peli saapuu betaan vasta maaliskuussa 2021, LoLin konsoliversion kanssa samaan aikaan. Valitettavasti myös PC -puolelta LoL pelaajille ominainen toksisuus on myös jossain määrin löytänyt tiensä mobiilialustalle, ainakin oman kokemukseni mukaan.
Itse olen jo puoliksi koukuttunut Wild Riftiin. Matsien lyhyt kesto viehättää, ja toteutus on niin lähellä PC LoLia kun vaan voi päästä. Suosittelen niin PC- LoLista tykkäävien, kuin untuvikkojenkin kokeilevan (kannattaa pelata ne tutorialit läpi). Tsekkaa myös Nyt vielä ehtii päästä mukaan peliin, jonka pelaajien taitotaso kasvaa huimaa tahtia. PC-puolella varteenotettavia suomalaisia LoL -joukkueita on vasta kourallinen, mutta esimerkiksi KOVA on mukana NLC -liigassa. Milloinkohan nähdään ensimmäinen suomalainen Wild Rift -joukkue?