“Naisvaikutus”- Coed-joukkueiden ja turnausten toteuttaminen eurheilun-alalla

Naisten pelaamisesta on puhuttu pitkään – pelaaminen on aina ollut enemmän pojille ja miehille – mutta tämä on muuttunut, mutta milloin näemme turnauksia, joissa naispuoliset eurheilun-ammattilaiset saavat oikeaa rahaa – ja voivat todella olla ammattimaisia pelaajia. Isot ongelmat ovat yhä myös ”alemman” tason peleissä, mistä löytyy yllättävänkin paljon naisia alentavaa keskustelua ja suoranaista vihaa naispelaajia kohtaan – pelaaminen kuitenkin pitäisi olla kaikille sallittua, eikä ole mitenkään odottamatonta, että nainen voisi olla parempi pelaaja kuin mies.

Naispuoliset eurheilijat-pelaajat ansaitsevat vain 0,05% siitä, mitä miespelaajat ansaitsevat. Unohtakaa palkkaerot: tämä on palkkakanjoni. Forbesin mukaan naispelaajien osuus kaikista videopelien pelaajista on 41–48 prosenttia maailmanlaajuisesti, mutta tämä määrä ei ole edustettuna e-urheilussa. College esports -areenalla vain 8 % pelaajista on naisia,  raportoi The Conversation. Femme Gaming haluaa muuttaa sen “Femme Effect” -liikkeellä.

Naispelaajien integrointi alkoi muutama vuosi sitten luomalla naisten joukkueita, seuroja ja kilpailuja. Nämä olivat turvallisia tiloja, joissa pelaajilla oli mahdollisuus päästä kentälle ja tasoittaa taitojaan, koska avoimiin turnauksiin ei ollut pääsyä. Kuten Esports News UK:n toimittaja Dom Sacco kirjoittaa kiistasta, joka liittyy vain naisille tarkoitettuihin turnauksiin, jotka saavat suurempia palkintorahoja: “(…) kaikki esports-turnaukset, joita, vaikka ne ovat teknisesti kaikille sukupuolille, voidaan sekoittaa vain miehiksi, kun otetaan huomioon naispelaajien äärimmäinen puute ylimmällä tasolla. (…) Vain naisille -turnaukset osoittavat maailmalle, että tätä erottelua ei tarvitse olla olemassa. Se antaa heille paikan pelata pois tästä kiusallisesta seksistisestä paskaesityksestä, joka meillä on esportsissa, se osoittaa, että tämä lahjakkuus on valmis saavuttamaan seuraavalle tasolle, kohdeltava tasa-arvoisena ja muodostamaan sekajoukkueita ylimmällä tasolla.”

Naisten palkkaus

Naiset eivät ole vielä päässeet suurempiin, paremmin maksettuihin sekakilpailuihin. Kun tarkastellaan e-urheilussa kilpailevia naisia ja heidän tulojaan verrattuna miespuolisiin suurituloisiin, luvut paljastavat masentavan totuuden: vaikka miespuolinen eniten ansaitseva  voitti yli 7 miljoonaa dollaria,  naispuolinen eniten ansaitseva  voitti vain 420 000 dollaria, ja toinen on vielä kauempana 240 000 dollarilla. Sekalistalla naispuolinen parhaiten tienaava näkyy selvästi 300: nnen sijan jälkeen. Kun otetaan huomioon, että noin puolet pelaajista on naisia, miksi he eivät ole yhtä läsnä kilpailukentällä (ja voittavat myös kaikki nämä miljoonat)?

Naisten taitotaso

Kun alan johtajilta kysytään ristiriidasta, he antavat usein väsyneen tekosyyn: että naiset eivät pääse tarpeelliselle tasolle, koska heidän taitonsa eivät vastaa miespelaajia, mikä ei yksinkertaisesti ole totta. Seksistinen stereotypia on kuitenkin juurtunut esports-kulttuuriin. Hearthstone-pelaaja Slysssa, joka on allekirjoittanut Team Liquidin, kertoo Forbesille:”Minua on syytetty huijaamisesta useita kertoja; Pro-pelaajat ovat jopa väittäneet, että olen tehnyt yhteistyötä miespelaajien kanssa. (…) Uskon, että tulevilla sukupolvilla on mielettömän lahjakkaita naisia esportsissa, kun heidän vanhempansa eivät stereotypioi pelaamista sukupuolen mukaan.”

Kaiken tämän jälkeen Femme Gaming uskoo, että sekajoukkueet olisi pantava täytäntöön. Todellisen osallisuuden aikaansaamiseksi turnauksissa ja kilpailuissa on asetettava uusia sääntöjä, jotka edellyttävät vähintään yhden naisen läsnäoloa joukkueessa valmentajana tai pelaajana. Jos se kuulostaa äärimmäiseltä, se johtuu yksinkertaisesti siitä, että esports on kieltäytynyt tekemästä naisten läsnäolosta pakollista tilassa, jonka miehet ovat luoneet ja joille on luotu. Sen sijaan, että keskitytään siihen, että eri ryhmät mahtuvat valtavirtaan, alan olisi keskityttävä muuttamaan valtavirtaa ja antamaan kaikille mahdollisuus osallistua.

Siitä #FemmeEffect on kyse: koodin uudelleenkirjoittamisesta ja naisten paikan varmistamisesta esportsissa, emmekä ole yksin tässä pyrkimyksessä. Yhteistyökumppanimme, kuten Josh Otero NutriGMR: stä, sekä muut alan ammattilaiset, kuten  Halina Malik Efusesta, tukevat tätä muutosta ja käyttävät vaikutusvaltaansa pelin muuttamiseen. Muista katsoa tuleva  naisten power hour  Twitch-sivultamme, jossa keskustelemme Femme-vaikutuksesta vielä yksityiskohtaisemmin. Jos hyväksyt ja olet valmis muutokseen, jaa tämä artikkeli hashtagilla #FemmeEffect ja merkitse suosikkiturnauksesi, jotta he tietävät, että heidän on aika muokata valtavirtaa!

Tekijä: Billie Lebel

Lähde: https://femmegaming.gg/the-femme-effect-implementing-coed-teams-tournaments-in-the-esports-industry/

Suomiesports Oy on täysin sekajoukkueiden puolella, ja mikäli asiat etenevät suotuisasti, emme näkisi sitä mahdottomana että Suomiesports lanseeraisi vuoden 2022 lopulla omaa sekajoukkuetta yhdessä johtavassa eurheilupelissä – aika näyttää, kuten myös potentiaalisten yritysten vuoden 2022 asenteet eurheiluun sijoittamisessa.

Leave a Reply