Maailman mittakaavassa e-urheilun mainonta kasvaa nopeasti
Elokuussa ilmestyi tutkimus, jonka mukaan tämän vuoden aikana e-urheilun piirissä mainosten arvo nousee yli 840 miljoonaan dollariin. Näin ilmoittaa kansainvälinen markkinointitutkimus yritys WARC. Kasvua tulee viime vuotisesta 9,9 %.
Tässä summassa on erilaisten kilpailuiden ja turnausten sponsorointia 615 miljoonaa dollaria ja 229 miljoonaa dollaria käytetään suoratoisto ja televisiolähetysten yhteydessä ja siinä on yhteensä kasvua 1,7 %, mutta televisiomainonta on lähes 14 % laskussa.
On useamman tutkimusyrityksen mukaan laskettu, että vuoden 2022 aikana e-urheilun ympärillä tapahtuvan mainonnan arvo ylittäisi jo miljardin dollarin rajapyykin.
WARC on laskenut myös että vain 3% aikuisista olisi katsonut ensimmäistä kertaa e-urheilua tämän vuoden erikoisen tilanteen vuoksi. Lisäksi kaikista katsojista 55 % ei ole millääntavalla “kiinni” itse e-urheilussa ja satunnaisten katselijoiden määrä lähestyykin miljardia katsojaa vuodessa.
Eniten katsojia on Intiassa (11% uusista), USA:ssa sekä Englannissa vastaava luku oli vain 1%. Tiedot kertovat myös että olemassa olevista katsojista 10 % katsoo entistä enemmän e-urheilua, ja suurin kasvu tulee Etelä-Koreasta (26%).
Niin sanotut sukupolvi Z katsojamäärät ovat ykkösenä 27%:lla. Nämä katsovat keskimäärin 6 tuntia 19 minuuttia e-urheilua viikossa! Mikä on yli tunnin enemmän kuin perinteisiä urheilulajeja (keskimäärin 5h 10 min).
Mobiilipelaaminen jatkaa kasvuaan
Sama tutkimus kertoo myös että mobiilipelaaminen on kasvanut alkuvuonna kovastikin. Nyt pelaajia oli 2,9 miljardia, mikä tarkoittaa 71% netin käyttäjistä ja kasvua on vuoteen 2015 verrattuna 63%!. WARC kertoo että suuri määrä pelaajista löytyy Aasiasta, ja että enemmistö on naisia!!!
Lisäksi tutkimus kertoo että 57% mobiilipelaajista on ihan ok katsella välissä mainoksia, jos se tarkoittaa ilmaista pelaamista. Vastaava luku USA:ssa on 70%!
Suurin kasvu suoratoistoalustoilla on ollut Amazonin Twitchillä, jonka käyttäjämäärät pelien suhteen nousivat 63,8%, ja on nyt tuplaten Faceboo Gamingin ja YouTuben sekä jo edesmenneen Mixerin määrät yhteensä.
Sama tutkimus toistaa myös vanhaa tietoa siitä, että 16-24 vuotiaiden parissa suoratoisto on ohittanut television ja ero kasvaa edelleen suoratoiston hyväksi. 67% 18-25 vuotiasista pelaa tai katselee pelisisältöjä ennenkuin katselee televisiota!
Comments (1)
em
Mainostajilla alkaa olla viisaampaa sijoittaa mainoksiaan muualle kuin televisioon. Edellä mainitut faktat antavat sen jo ilmi. Television katsominen on vähentynyt jopa vanhempienkin keskuudessa. Nuoremmat nyt eivät katso televisiosta kuin korkeintaan jääkiekon MM-kisat. Toki täten mainosten kohderyhmää voidaan määritellä. Nuorille ihmisille tarkoitetut mainokset kun laittaa suoratoistopalveluihin, kuten Twitchiin niin saavutetaan huomattavasti paremmalla todennäköisyydellä oikeat ihmiset.