Länsimaisen e-urheilun arvo: kuinka paljon onkaan kiinni League of Legends ja CS:GO peleistä

ESL One Köln 2019: Voittaja Team Liquid. Credit: ESL / Helena Kristiansson

Kun nyt 2020-luvulla puhutaan läntisessä maailmassa, eli lähinnä Euroopassa ja USA e-urheilusta, niin mistä oikeasti on kyse? Mekin olemme kirjoittaneet englantilaisten 44 pelin listauksesta, mutta jos totta puhutaan, ja vaikka kyse on miljardi liiketoiminnasta, mistä oikeasti on Euroopassa kyse?

Jos lähtisimme listaamaan maailman suurimpia rahaturnauksia, mukaan tulisi monet Aasian isot turnaukset, mutta jos otetaan katsontakannaksi ja kohteeksi pelkästään Eurooppa, ollaan kahden pelin varassa: League of Legends ja CS:GO… Itä-Euroopan osalta sitten myös Dota 2. Näin kertovat eurot ja dollarit.

Itseasiassa jos mitataan katsoja- ja harrastajamäärissä niin League of Legends on selkeä ykkönen, ja CS:GO tulee selvänä kakkosena, joiden jälkeen seuraaviin on melkoinen matka. Mutta e-urheilussa ja tietokonepeleissä ja niiden kilpapelaamisessa tapahtuvat muutokset ovat nopeota, myös 2021.

Koko vuosi 2020 piti sisällään tapahtumia e-urheilun ja pelaamisen tiimoilta niin paljon, että koko ajan oli keskimäärin 1,1 miljonaa katselijaa online pelejä seuraamassa tai pelaamassa (poislukien Kiinan omat alustat, mistä ei saa mitään tietoa ulos). 16 kaikista 20 eniten seuratusta tapahtumasta oli joko LoL tai CS:GO turnauksia.

Totta kai muitakin pelejä kuten CoD, FIFA, Fortnite, Overwatch, Valorant yms pelataan, mutta ei niinkään e-urheilun ammattilaisuuteen saakka samassa määrin kuin näitä kahta League of Legendsiä ja CS:GO pelejä. Näiden pelien pelaajista esimerkiksi Lol pelaajista 68 % seuraa myös kilpapelaamista, ja CS:GO pelaajissa luku on nykyään 51 %.

Ja vaikka monet tilastot lupailevat kuuta taivaalta e-urheilulle, on sillä monta estettä ylitettävänä, jotta se nousisi seuraavalle asteella. Esimerkiksi Newzoo arvio jo aiemmin että vuonna 2020 globaali katsojamäärä olisi tavoittanut 495 miljoonaa, mutta peräti 55 % näistä katsojista ovat ns. satunnaisia katsojia. jotka katsovat ehlä kerran kuukaudessa jonkin pätkän tai ottelun. Lisäksi monet pelejä seuraavat, seuraavat paria eli peliä.

Pelien väliset määrät ja asemat vaihtelevat, esimerkiksi Overwatch Liifa oli suosittu Euroopassa alkuvuonna 2019, mutta nyt sen paikan on vienyt Valorant…. miten käy vuonna 2021? Historian viimeiset vuodet ovat näyttäneet, että poislukien League of Legends, CS:GO ja jossain määrin Dota 2 pelejä, muiden pelien elinikä näyttää olevan noin kaksi vuotta, kun ne “kuittuvat” takaisin alaspäin.

Koska saamme Eurooppaan tilanteen, että Euroopassa olisi useampia liigoja eri pelejä, ja niillä olisi oikeasti tulevaisuuden näkymät eteenpäin?

Leave a Reply