Fnaticin suunnitelma: kasvaa isoksi Japanissa
Fnatic on esimerkki siitä mihin myös Eurheilu on menossa ja kasvamassa. Koska koko laji perustuu digitaalisuudelle, on sen sitä kautta helpompi valloittaa uusia alueita, ottamalla Fnaticin tyyliin omaan organisaatioon mukaan pelaaja tuolta alueelta, kuten nyt on käynyt Japanin suhteen. Samalla Japanissa on käynnissä vilkastakin keskustelua ja kehitystä jo valtion tasolla liittyen eurheiluun ja nuorisoon, sekä nuoriin aikuisiin.
Japanissa on potentiaalia – olisiko Suomessakin?
Pelaaminen on olennainen osa japanilaista kulttuuria, ja jotkut suurimmista studioista ja rakastetuista franchising-yrityksistä ovat peräisin maasta. Super Mariosta Street Fighteriin Japanissa pelataan sukupolvia määrittäviä pelejä. Suomeen verrattuna Japanissa on kuitenkin huomattavasti suuremmat pelaajamassat ja rahaakin liikkeellä enemmän.
Esportsin osalta Taistelupeliyhteisö (FGC) Japanissa on erilainen kuin mikään muu. Japanilaiset pelaajat ovat luoneet joitain kaikkien aikojen ikonisimmista esports-hetkistä, ja maa aiheuttaa yhä tiukempaa kilpailua suurille maille, kuten Kiinalle ja Yhdysvalloille.
Apex Legendsin suosio maassa innoitti TSM: ää laajentumaan Japaniin viime vuonna, ja myös muut organisaatiot, mukaan lukien Tier One, ottavat huomioon maan potentiaalin. Japanilaiset organisaatiot, kuten SCARZ ja ZETA Division, ovat antaneet menestyksensä hoitaa puhumisen ja saaneet Japanin läsnäolon tuntumaan kansainvälisellä näyttämöllä.
Fnaticista on tullut yksi viimeisimmistä organisaatioista, jotka investoivat Japanin esports-näyttämölle ostettuaan Rainbow Six Siege -joukkueen, jonka on tarkoitus kilpailla Rainbow Sixin Japanin liigassa 2022.
Esports Insiderin haastattelussa Fnatic Aasian operatiivinen johtaja Daniel Cao kertoi, miksi organisaatio haluaa laajentua japanin ainutlaatuisille markkinoille. Hän sanoi, että tietoisuus esportsista on kasvanut japanissa nopeasti viime vuosina, ja markkinoiden kasvu on heijastanut sitä.
“Japanilla on pitkä historia pelaamisesta, erityisesti taistelupelimaailmassa”, Cao selitti. “Yhdistettynä Tokion kuuluisaan katukulttuuriin se on ihanteellinen paikka tehdä yhteistyötä lahjakkaiden suunnittelijoiden ja taiteilijoiden kanssa luoda crossover-tuotteita, jotka vetoavat esports-faneihin maailmanlaajuisesti.”
Japanin maantieteellinen sijainti on myös ihanteellinen, koska se on lähellä muita maita, jotka ovat syvästi investoineet esportsiin, mukaan lukien Kiina, Etelä-Korea ja Filippiinit, mikä tekee tapahtumista ja bootcampeista ihanteellisia. Japanilaisen esports-katsojamäärän ennustetaan kasvavan 281 prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2024 Statistaa kohti – hyödyntämätön potentiaali, jota Fnatic sanoo haluavansa hyödyntää.
Cao väitti Japanin esports-teollisuuden arvon kasvavan 250 prosenttia vuosina 2019–2023. Rahoituskierroksen ilmoituksessaan Fnatic sanoi, että yli 6,9 miljoonaa ihmistä osallistui esports-tapahtumiin Japanissa vuonna 2020, mikä on 42 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.
Japanin hallitus laatii suunnitelman esports-laajentamiseksi
Japanin hallitus on the Japan Timesin mukaan ilmoittanut suunnitelmistaan vauhdittaa taloutta suuren esports-laajennuksen avulla.
Hallituksen on tarkoitus tehdä yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa alueellisten talouksien parantamiseksi kohdistamalla 285 miljardin dollarin (2,15 miljardin punnan) hyödyt vuoteen 2025 mennessä.
Talous-, kauppa- ja teollisuusministeriö laatii yhteistyössä yritysten ja oikeudellisten asiantuntijoiden kanssa ohjeita Japanin esports-teollisuuden edistämiseksi. Maassa on vaikuttavan kokoiset videopelimarkkinat, ja ministeriö pyrkii lisäämään laajamittaisia esports-tapahtumia maassa.
Ohjeissa käsitellään myös pelinkehittäjiin liittyviä oikeudellisia kysymyksiä, kuten immateriaalioikeuksia. Lisäksi ministeriö odottaa talouskasvun kasvavan mainostulojen ja yrityslaitteiden toimitusten kautta.
Konami ja Bandai Namco rakentavat jo esports-tiloja Japaniin. Edellinen alkoi rakentaa 12-kerroksista esports-kompleksia vuonna 2019, kun taas jälkimmäinen ei ole vielä ilmoittanut esports-pelihallinsa avaamisesta.
Yhdysvaltojen, Kiinan ja Euroopan kaltaiset maat ovat merkittäviä toimijoita, kun on kyse laajamittaisista esports-tapahtumista, ja Japanin esports-laajennussuunnitelmat on laadittu pysymään tällaisten maiden mukana.