Eurheilun kansainvälisyys ja rahoituskanavat

Yksi viimeisten vuosien eittämättä suurin harrastamiseen ja urheiluun, ammattilaisurheiluun liittyvä asia on ollut Eurheilu, eli Esports. Laji on ollut jo vuosia olemassa, mutta viimeiset vuodet ovat nostaneet sen aivan uudelle tasolle kansainvälisesti ja eri turnausten finaaleja seurataan jo miljoonamäärin. Mutta miten Eurheilu voi Suomessa, ja mitä lajin kansainvälistyminen käytännössä tarkoittaa?

Eurheilu on kansainvälisesti jo miljardibusiness ja suurimmat Eurheilun organisaatiot arvioidaan satojen miljoonien arvoisiksi liikeyrityksiksi. Suomen suurin on viime vuosina ollut helsinkiläinen ENCE, jonka liikevaihtoluokka on alle 3 miljoonan euron, mutta Suomen mittakaavassa se on selvästi suurin – Eurheilua kyllä harrastetaan Suomessa aktiivisesti, ja yritykset myös tietävät pelit, kuten meidänkin uutisoima Kanaliiga näyttää – mutta millaiset ovat suomalaisten mahdollisuudet kasvavalla markkinalla? Käykö Eurheilussa kuten jalkapallossa Euroopassa? Ja mistä ammattilaisjoukkueet ja organisaatiot saavat rahansa? Suurimmat Euroopan organisaatiot löytyvät Venäjältä, Saksasta, Englannista sekä Espanjasta – mutta myös Ruotsi, Puola ja Ranska ovat kovia tekijöitä, varsinkin verrattuna Suomeen.

Eurheilu ja muu urheilu

Eurheilusta on nopeasti tullut teinien ja nuorten aikuisten suosituin harrastus ja parhaassa tapauksessa myös ammatti. Kasvu on tuonut mukanaan alalle paljon sponsorirahaa, jolla organisaatiot voivat vastaavasti palkata itselleen sekä pelaajia, että tukihenkilöitä ja näin peliorganisaatioista on kasvanut oikeita liiketoimintayksiköitä, joilla pelaamisen ohella on tekijät myös myynnille, markkinoinnille, hallinnolle sekä esimerkiksi analytiikalle sekä terveysvalmentajille.

Koska Eurheilusta on tullut todellinen vaihtoehto perinteisille lajeille, on se noussut myös vedonlyöntioperaattoreiden focuksen alle, sekä monien muiden alojen kuten kryptovaluutan ja vakuutusten – Suomessakin on jo useita eurheilu organisaatioita, jotka ovat tehneet sponsori- ja markkinointisopimuksia kryptovaluuttojen kauppapaikkojen kanssa, mutta vedonlyöntioperaattorit ovat suomalaisten saavuttamattomissa – syynä suomalainen rahapelaamisen monopoli, ainoana EU-maana. Suomalaisia pelaa kuitenkin tuhansia koko ajan kansainvälisille sivustoille lähinnä koska siellä saatavilla olevat ottelukertoimet ovat yleensä parempia kuin kotimaisen vaihtoehdon, ja kun se on ollut käytännössä täysin mahdollista Suomesta käsin niin moni suomalainen eurheilua seuraava on käynyt laittamassa oman panoksensa suomalaisten peleihin esimerkiksi https://nomini.com/fi/ verkkopalvelussa – aivan kuten muutkin eurooppalaiset. Nomini on yksi niistä kymmenistä eurooppalaisista operaattoreista ja sivustoista, jotka tarjoavat eurheilukohteita myös suomalaisille pelaajille. Vastaavia operaattoreita on lähes jokaisessa maassa ja isot kansainväliset operaattorit toimivat isoina sponsoreina niin jalkapallossa, jääkiekossa, koripallossa kuin pyöräilyssä yhtä lailla kuin eurheilussa – mutta suomalaisille nämä sponsorirahat ovat kiellettyjä – mutta voittamalla tällaisen operaattorin hostaama turnaus, rahat ovat ok???

Kaksinaismoralismi on tätä myöten tullut myös suomalaiseen eurheiluun, toisaalla kerrotaan mediassa, että suomalainen eurheilu organisaatio on saanut tarjouksia kansainvälisiltä vedonlyöntioperaattoreilta, mutta eivät voi tehdä sopimusta – eikä syy ole vain lakiin perustuva, vaan omiin periaatteisiin….. samalla kuitenkin organisaatio osallistuu kansainvälisiin turnauksiin, joiden sponsoreina ja maksajina toimivat yritykset kuten esimerkiksi Pinnacle ja Betway – tämä tarkoittaa, että lähes jokaisessa isossa kansainvälisesä eurheilu organisaatiossa on vedonlyönti- tai rahapeliorganisaatioista saatua rahoitusta, paitsi Suomessa. Aivan vastaava kehitys on tapahtunut muissakin urheilulajeissa, mikä näkyy organisaatioiden tulorakenteessa, jota suomalaiset voivat vain ”unelmoida” – ainoana EU-maana. Esimerkki tuosta Betwaysta Englannissa – se solmi juuri jokin aika sitten uuden sopimuksen Valioliigajoukkue West Hamin kanssa, ja huhutaan että sopimus olisi 10 miljoonan punnan arvoinen per vuosi, ja kuuden vuoden sopimuksesta on kyse.

Suomalaistenkin organisaatioiden ja pelaajien eurheilun pelikohteita on kyllä ollut jo pitkään aikaan saatavilla kansainvälisillä sekä suomalaisen Veikkauksen listoilla – miksi siis yhä Suomen päättäjät pitävät härkäpäisesti kiinni suomalaisesta erityisasemasta(?).

Eurheilu kasvaa – entä Suomi

Eurheilusta ja sen ammattilaisista on tullut kansainvälisiä tähtiä. Esimerkiksi juuri päättyneessä Suomen Big Brotherissa lähes päätyyn asti päässyt Anssi ”AndyPyro” Huovinen on entinen Eurheilun ammattilainen, jolla on omassa striimissään satoja tuhansia seuraajia – ja hänenlaisiaan suomalaisia tämän hetken ammattilaisia on useita, joiden jalanjälkiin monet nuoret ja vanhemmatkin halajavat, vaikka vain harvat ansaitsevat miljoonia kuten suomalaiset Dota2 ammattilaiset – joista muuten Jesse ”JerAx” Vainikka teki paluun kilpakentille Dota2 pelikentille ja suoraan korkeammalle huipulle Evil Geniuksen joukkueeseen! Jessellä on vyöllään peräti kaksi Dotan The International voittoa ja lähes kuusi miljoonaa voittoeuroa OG:n väreissä.

Suomalainen eurheilu tarvitsee kasvaakseen rahoitusta. Kasvu pitää tapahtua monipuolisesti ja samalla myös pohjaa rakentaen. Tällä hetkellä harvat suomalaiset organisaatiot ovat edes pystyneet kehittämään rauhassa omia joukkueitaan, rahapulan vuoksi. Ei kukaan tee ammatikseen mitään, jollei pelaajalle makseta kunnolla. Kysykää vaikka OG:sta saksalaiseen G2:een siirtyneeltä CS:GO ammattilaiselta Aleksi Virolaiselta.

Se, että kansanvälisissä turnauksissa voi jo useissa eri peleissä voittajana saada mukanaan miljoonia euroja, niin ei ole mikään ihme, että isot kansainväliset joukkueet suunnittelevat tekemisiään jo useita vuosia eteenpäin – sitä on vaikeampi tehdä, jos ei ole pääsyä samaan rahoitusmalliin Suomesta, kuin mitä kilpakumppaneilla on vaikkapa Ruotsissa. Jos otetaan esimerkkinä Suomessa suosittu CS:GO peli, kuuluu pelaavaan kokoonpanoon 5 pelaajaa + valmentaja + mielellään myös analyytikko vaikka puolipäiväisenä, jos jokaiselle maksetaan esimerkiksi 2500 euroa kuukaudessa palkkaa, tarkoittaa se yli 20 000 euron kuukausikuluja – eli lähemmäs 300 000 euroa muina kuluinaan joka vuosi – harvalla suomalaisella organisaatiolla on sellaisia rahoja ilman isoja sponsoreita – kansainvälisesti niitä löytyy! Ja näitä pelejä, joissa on miljoonapotteja, on jo useita!

Suomessa on satoja tuhansia peliharrastajia, jotka ovat potentiaalinen kohde mille tahansa suomalaiselle yritykselle, mutta koska suomalaiset joukkueet eivät ole liiemmin voittaneet kansainvälisiä turnauksia, ei Eurheilu ole Suomessa noussut vielä sellaiselle tasolle, että sen parissa markkinoiminen isommalla investoinnilla olisi vielä realisoitunut. Niitä aikoja odotellessa voimme vain katsoa suomalaisten organisaatioiden taistelua kansainvälisillä kentillä paremmin rahoitettuja kilpailijoita vastaan. Vielä kun pelaajat voivat pitkälti tehdä töitä kotoaan pois lukien pelileirit tai turnaukset, ei ole isoja esteitä tehdä sopimuksia kansainvälisten organisaatioiden kanssa, jotka kuitenkin maksavat kaikki mahdolliset matkat kodin ja leiritykset tai turnauksen välillä – maksaen myös hyvää kuukausipalkkaa, joka mahdollistaa päivittäiset treenaamiset sekä pelaamisen, fysiikan että mentaalitason kanssa.

Laji kehittyy

Eurheilu on yhä nuori laji, ja kehitystä tulee tapahtumaan nopeaan tahtiin. Suomessa on paljon hyviä aloituksia lajin kehitykseen, mutta isoa kysymysmerkki on rahan puuttuminen, mikä saa aikaiseksi, että monet hyvät aloitukset jäävät aloitukseksi, koska rahaa tarvitaan palkkoihin – ja elämiseen. Pelkällä hyvällä ajatuksella ei saada tehtyä kuin aloituksia, varsinainen työ vaatii rahoitusta, yritysmaailman investointia. Tai vastaavia julkisia rahoituksia, kuin Jyväskylän yliopiston tutkija, joka sai EU-tukirahaa 2 miljoonaa pelaamisen tutkimiseen. Osa tutkimukseen osallistuvista kohdehenkilöistä on amatööritason pelaajia. Tämä on viisi vuotinen tutkimusprojekti: Ontological Reconstruction of Gaming Disorder (ORE).

Kansainvälisyys ei ole vaihtoehto – se on pakko

Mietitään vielä raha-asioita ja otetaan jälleen esille CS:GO peli, jossa tämä vuonna on oma eSM sarjansa sekä mm. Elisa Esports turnaus, joista kummastakin voi voittaa 10 000 euroa voittajana – siis summan, joka on pienempi kuin ammattilaisjoukkueen kuukausikulut….. kun esimerkiksi aiemmin kerrottu Pinnacle sponsoroi vuoden aikana useita turnauksia, joista yksi on juuri käynnissä Pinnacle Winter Series 1, jossa 8 parasta saa 2000 euroa, mukana on 16 joukkuetta ja turnaus kestää 4 päivää. Samaan aikaan tammikuussa pelataan myös Malta Vibes Knockout Series 5, jossa mukana 40 joukkuetta ja jaossa 50 000 euroa! Alkukeväästä pelataan myös Thunderpickin Bitcoin Series 2022 turnaus, jossa on jaossa 75 000 dollaria, mutta johtuen suomalaisten joukkueiden huonosta tilasta, eivät suomalaiset ole päässeet näihin mukaan. Tilanne ei siis ole optimaalinen suomalaisille joukkueille, eikä kyse ole huonosta johtamisesta tai halusta, vaan pitkälti rahasta – suomalainen yritysmaailma ei ole vielä valmis suomalaisen eurheilun tukemiseen ja sitä kautta uusien potentiaalisten kontaktien luomiseen omalle brändille.

Kyse ei ole rahapelaamisen nostamisesta framille, vaan siitä todellisuudesta, että kansainvälisesti urheilu on eniten rahapeleissä rahaa vetävä laji – on kyse hevosista, koirista, palloilupeleistä tai nyt kilpailullisesti tietokonepelaamisesta.

Eurheilu eli Esports – urheilua?

Iän ikuinen kysymys, onko eurheilu urheilua ei ole ajankohtainen eikä edes kovin tärkeä. Kyse on tavoitteellisesta pelaamisesta tietokone- älypuhelin- konsolilaitteilla, ja voittamalla toisia pelaajia, voi saada miljoonia euroa – ja satojen tuhansien tai jopa miljoonien seuraajien fanitus. Eurheilu on nykyaikainen trendi, joka yritysmaailman pitää vähitellen ymmärtää ennen kuin seuraavat isot trendit kunte Metaverse ja NFT sekä pelaamalla ansaitsemiset tulevat sekoittamaan pakkaa entisestään.

Kuka tarttuu kiinni hankkeeseen?

Yritys, joka hakee kansainvälistä näkyvyyttä nuorten aikuisten piirissä kannattaa miettiä eurheilua – silloin kuin kyseessä on kansainväliset hankkeet ja pitkä aikaiset vuosien suunnitelmat, oman eurheilu tiimin sponsorointi saattaisi olla nyt aloitettaessa todella hyvä investointi – sekä näkyvyyden että oikeasti myös tulojen suhteen. Suomiesports Oy mielellään auttaa tässä konsultoimalla – meillä on pohja aivan muussa kuin eurheilussa, vaikkakin tiimimme jäsenet ovat pelaajia. Olisi mielenkiintoista olla nostamassa suomalaisen yrityksen kanssa aivan uusi suomalaisen eurheilun organisaatio kansainvälisille pelikentille – halpaa se ei ole, eli löytyykö suomalainen yritys tai yritysryhmittymä, joka haluaa laittaa 1-2 miljoonaa kiinni useamman vuoden hankkeeseen?

Leave a Reply