Eurheilu ja sponsorointi
Niin Suomessa kuin isossakin maailmassa iso osaa Eurheilun tulosta tulee suorana sponsorointina yrityksiltä. Tämä sponsorointi ei eroa kovinkaan paljoa siitä sponsoroinnista, mitä yritykset ovat tehneet perinteisiä urheilulajeja kohtaan jo vuosikymmeniä. Eurheilu on vain tullut mukaan yhtenä mahdollisuutena yrityksille saada näkyvyyttä – mutta kaikkien Eurheilussa toimivien tulee ymmärtää, että useimpien yritysten silmissä se on samalla viivalla kuin jalkapallo ja muut lajit.
Monet kansainväliset Eurheilu organisaatiot ovat piirtäneet hienoja näkymiä sille, kuinka paljon kontakteja heidän kauttaan yritykset saavat, ja tästä potentiaalista on maksettu maailmalla satoja miljoonia. Valitettavasti tämä näkyy isojen organisaatioiden tuloksessa miinuksena vuodesta toiseen, sillä sponsoroinnin merkitys on jopa liian suuri monelle kansainvälisellekin isolle organisaatiolle.
Suomessa urheilusponsorointi on pientä, olemme pieni maa, ja siksi parhaat eri lajien edustajat lähtevät varsinkin joukkuelajeissa jo nuorena Suomesta, koska muualla maksetaan paremmin. Siksi myös monet Eurheilun suomalaiset ammattilaiset ovat lähteneet Suomesta pelaamaan kansainvälisissä organisaatioissa – Suomessa kun ei ole ollut kuin 2-3 ammattimaisesti toimivaa organisaatiota, jotka oikeasti ovat voineet maksaa pelaajille ammattilaistason palkkaa. Ja jos ei ole varaa maksaa palkkaa, ei ole mahdollista vaatia pelaajilta niin suurta panostusta joukkueen eteen, jolla joukkue voisi kehittyä aivan terävimpään kärkeen.
Tietokonepelien pelaajia Suomesta kyllä löytyy, mutta kuinka moni on oikeasti valmis ammattimaiseen toimintaan, jonka pitää tarkoitta ammattilaisuutta myös yritysten ja yhteistyökumppaneiden suuntaan, samoin kuin tasa-arvoista käyttäytymistä omalla vapaa-ajallaan pelatessaan vapaa-ajan peliryhmissä.
Millaista Eurheilu organisaation yritysyhteistyö sitten voisi olla? Hyvä esimerkki on HAVU, joka on näyttänyt omalla toiminnallaan, miten yritykset otetaan mukaan oikeaan yhteistyöhön ja päästetään yrityksen sanoma saamaan kontaktia HAVU faneihin.
Eurheilu organisaatioilla on yksi perusasia, jonka varaan eurheilu voi rakentaa yritysyhteistyötä: digitalisaatio. Se ei tarkoita, etteikö perinteisenkin urheilun joukkue voisi olla digitaalinen, mutta eurheilu organisaatiolla on monesti huomattavasti laajemmat mahdollisuudet ottaa yritys mukaan toimintaan, ja tuoda yrityksen tuotteita ja palveluita esille joukkueen seuraajile – aivan kuten HAVU on hyvin tehnyt, ja omalla esimerkillään toimii suunnannäyttäjänä suomalaisessa eurheilu scenessä.
Jos sitten tähän samaan sponsorointi asiaan ottaa esille pari viikkoa sitten kuvatun ENCE:n Behind the scenes videon….
.. ja jos katsot sitä potentiaalisen yhteistyökumppanin silmin, tuleeko jotain ajatuksia?
Sponsorointi tulee jatkossakin olemaan eurheilussa yksi suurimmista tulonlähteistä, mutta yritysten mukaan lähtemiseen vaaditaan jotain muutakin kuin vain se, että yritys saa logonsa peliasuun – totta kai sekin on jo jotain, mutta pitäisikö markkinointia ajatellessa ja yhteistyökuvioita ajatellessa kysyä myös joukkueen jäsenten oma valmius käyttäytyä sen mukaisesti, kun ja jos tehdään mainosvideoita – vai onko yritystoiminta eurheiluorganisaatioissa kuitenkin kavereiden puuhastelua kivan pelin parissa, kuten ylläolevasta ENCE videosta jää enemmänkin mieleen, kuin oikeasti ammattimainen toiminta…