Esportsin muuntaminen lohkoketjua hyödyntävällä metaversella
Jos joku ajattelee, että Esports oli se iso gamechanger – mutta odotappa metaversumia ja pelaamista uudessa Internetissä 3.0 – jo earn-by-play on nousussa, mutta mitä tapahtuu pelaamisen kanssa, kun metavere kasvaa jokapäiväisessä elämässämme.
12. tammikuuta 2022 pelin julkaisija Valve lähetti väreitä esports-yhteisöön, kun Dota 2: n ensimmäinen turnaus vuonna 2022 peruutettiin. Valve mainitsi kasvavan koronavirushuolen ja uusien COVID-varianttien lisääntymisen peruutuksien syyksi, tapahtuman oli tarkoitus päättää Dota Pro Circuitin talvikierros menneiden vuosien tapaisesti. Valven päätös tehtiin sekä pelaajien että fanien suojelemiseksi. Itse peruutus ei kuitenkaan aiheuttanut ongelmia Dota 2 -yhteisössä, vaan pikemminkin sopivien vaihtoehtojen puute kiertueen huipentumiseksi.
Aikana, jolloin maailman suurimmat teknologiayritykset, kuten Meta, valmistautuvat digitaaliseen muutokseen hyperverkottuneessa ja metaverssipohjaisessa maailmassa, eikö ole mahdollisuuksia isännöidä turnauksia kokonaan virtuaalitilassa?
Ennen kuin syvennytät metaversumiin, on tärkeää mainita, että ihmiset voivat jo virittää ja katsella esports-turnauksia verkossa, ja on paljon faneja, jotka tekevät nimenomaan niin. Sen sijaan haasteena on vangita ilmapiiri, henki, erikoistavarat joita saa paikanpäällä, yhteenkuuluvuuden tunne ja suuren esports-tapahtuman energia – jotain, joka tähän mennessä voidaan tehdä vain henkilökohtaisesti. Vai voiko?
Mikä on metaverse?
Metaverse ja vetaversumi on 3D-virtuaalimaailmojen verkosto, joka keskittyy sosiaalisten yhteyksien rakentamiseen ja samanmielisten yksilöiden tapaamiseen. Käyttäjät voivat tarkastella, olla vuorovaikutuksessa ja jopa tehdä ostoksia täysin digitaalisessa maailmassa satojen muiden käyttäjien kanssa, jotka jaetaan maailmanlaajuisesti.
Vaikka tämä on tällä hetkellä mahdollista web 2.0- ja web 3.0 -tekniikoiden yhdistelmän avulla, on helppo kuvitella samanlainen esports-tapahtuma, joka tekee debyyttinsä digitaalisessa metaversemaailmassa.
Ei ole niin helppoa kuvitella, että kaikki henkilökohtaiseen esports-tapahtumaan osallistumisen lisähyödyt, kuten kauppatavarat, pelaajien ja fanien vuorovaikutukset sekä seurustelu , yhdistyvät metaversumiin. Juuri siellä lohkoketjuteknologia voi kuitenkin tarjota lupaavimman tulevaisuuden kaikelle pelaamiselle.
Pitää katsoa jo yli Play to Earn – esports-katsojamäärän muuttaminen lohkoketjun avulla
Sekä virtuaalinen katsojamäärä että metaversumia hyödyntämätön turnaus, joka on otettu erikseen, ratkaisisivat varmasti digitaalisen katsojamäärän ongelman, mutta yksin näillä ratkaisuilla ei voida käsitellä riittävästi ominaisuuksia, jotka löytyvät vain henkilökohtaisesta esports-tapahtumasta. Osallistumisestasi palkitseminen on jo pitkään ollut fyysisten kokousten, konferenssien ja esports-turnausten tukipilaasi maailmanlaajuisesti.
Verasityn edelläkävijöiden “Watch &Earn” kaltaiset uudet teknologiat tuovat markkinoille tehokkaan uuden konseptin, jossa hajautettu yleisö voi katsella, ansaita rahakkeita ja lunastaa pelin sisäkentille lohkoketjupohjaisella markkinapaikalla. Sosiaalisen chatin toimintojen avulla fanit voivat myös synkronoida ystävien kanssa eri aikavyöhykkeillä.
Ainutlaatuisia NFT: t, jotka ovat saatavilla yksinomaan esports-turnausten aikana, voidaan lyödä ja myydä Verasity’sin kaltaisten markkinapaikkojen kautta. Proof of View -teknologia voi myös tehdä niistä todistetusti turvallisia NFT-petoksia vastaan. Aivan kuten herkkupussien ja ilmaispelien noutaminen tosielämän turnauksessa, lohkoketjupohjaiset palkinnot ja NFT: t tuovat tämän saataville metaversumissa.
Tällainen tapahtuma, johon fanit osallistuvat ympäri maailmaa ja jota lisättiin muiden tekniikoiden, kuten virtuaalitodellisuuden, avulla, antaisi faneille mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa suosikkiammattilaistensa digitaalisten avatarien kanssa, ostaa tuotteita lohkoketjupohjaisesta kaupasta tai jopa muistella digitaalisia juomia.
On tärkeää muistaa, että erillään, mikään näistä käsitteistä ei ole uusi. Jo nyt pelaajat voivat kokoontua MMO: n digitaalisiin tavernoihin, kuten World of Warcraft. He voivat ostaa digitaalisia skinejä ja käydä kauppaa yksinoikeudella tavaroita Fortnitessa tai CS:GO: ssa.
Mutta näiden käsitteiden yhdistäminen aineellisella arvolla yhden yhtenäisen kokemuksen alla, joka voi kilpailla henkilökohtaisen turnauksen kanssa, osoittaa lohkoketjua hyödyntäneen metaverinen todella häiritsevän voiman.
Lohkoketjua hyödyntäen metaverse
Tavallaan on outo tilanne löytää esports-teollisuus digitaalisen häiriön tarpeessa. Lisäksi kaikki eivät ole vakuuttuneita metaversen luvatusta maasta. Valve on kieltänyt lohkoketjupohjaiset pelit ja NFT: t Stream-alustaltaan, ja juuri tällä viikolla Sony PlayStation -luoja Ken Kutaragi sanoi metaverinen olevan “eristävä”.
Kun kuitenkin turnauksia uudistetaan ainakin loppuvuoden 2022 ajan, lohkoketjua hyödyntävä metaverse voi vain pitää avainta. Suurten tapahtumien peruminen esports-kalenterista on ehkä vielä eristävämpää alana kuin VR-lasien pukeminen ja digitaalisen oheisaineen poimiminen lohkoketjusta.
Metaversumien nousun ja NFT- ja esports-teknologioiden yhdistymisen myötä ala näyttää olevan merkittävässä käännekohdassa keskusteltaessa tavasta, jolla esports-turnauksia tarjotaan katsojille.
Lähde Verasity
Kryptovaluutat ja lohkoketjut
Oletko muutenkin kiinnostunut uusista teknologioista, kryptoista ja lohkoketjuista – lue lisää www.kryptoraha.info sivustolta.
Muuta mielenkiintoista luettavaa
MobilePay: Tehokas ja kätevä maksupalvelu
MobilePay on tehokas ja kätevä mobiilimaksupalvelu, joka on saavuttanut suuren suosion Pohjoismaissa. Sen avulla voi maksaa verkko- ja fyysisissä kaupoissa sekä siirtää rahaa suoraan ystäville ja tuttaville. MobilePayn käyttö helpottaa arjen raha-asioiden hoitoa ja tarjoaa nopean ja turvallisen tavan maksaa ostokset.
Lego Master Suomi – joukkueet rakentavat mestariteoksia
Lego Masters Suomi on suosittu kilpailuohjelma, jossa tiimit kilpailevat luomalla upeita rakennelmia Lego-palikoista. Osallistujat osoittavat luovuuttaan, taitojaan ja tiimityötä rakentaessaan uskomattomia Lego-teoksia. Kilpailu vaatii mielikuvitusta, tarkkuutta ja nopeita ratkaisuja. Lego Masters on inspiroiva ohjelma kaikille Lego-faneille, jotka rakastavat nähdä palikoiden muuttuvan.
Navionics: Edistyksellinen merikarttasovellus ja navigointiratkaisu
Navionics on merkittävä merikarttasovellus ja navigointiratkaisu, joka tarjoaa veneilijöille ja muiden vesistöjen käyttäjille luotettavaa ja tarkkaa tietoa vesiväylien tilasta, satamista, syvyyskartoista ja muista navigointiin liittyvistä tiedoista. Tämä edistyksellinen sovellus on suunniteltu tukemaan veneilijöitä, purjehtijoita ja kalastajia heidän matkallaan turvallisuuden ja tehokkuuden parantamiseksi.
Google Pay – Nopea ja kätevä maksupalvelu arkeesi
Google Pay on Google-yhtiön kehittämä mobiilimaksupalvelu, joka mahdollistaa maksujen suorittamisen älypuhelimella tai muilla yhteensopivilla laitteilla. Se perustuu NFC (Near Field Communication) -teknologiaan, jonka avulla käyttäjä voi maksaa lähilukuteknologiaa tukevissa kaupoissa ja verkkokaupoissa ilman fyysisiä maksukortteja.
Mikä on dropshipping verkkokauppa?
Dropshipping -verkkokauppa on yksi nopeimmin kasvavista liiketoimintamalleista nykypäivän digitaalisessa maailmassa. Dropshipping mahdollistaa yrittäjille verkkokaupan perustamisen ilman tarvetta varastolle, tuotteiden pakkaamiselle tai lähetysten hallinnalle.