CS:GO:n tilanne heinäkuussa 2021
CS on pelinä nyt yli 20-vuotias ja kärsinyt vuosien aikana monista ylä- ja alamäistä. Mikä on pelin tila nyt tilastojen valossa. Nämä tilastot ovat käsitellyt Leetify, ja me suomensimme heidän raporttinsa teille luettavaksi.
HUOM! Raportin sanakäänteet ovat siis Leetifyn sanoja, eivät toimituksemme!
Lähde englanninkieliseen aineistoon: https://blog.leetify.com/state-of-csgo-july-2021/
CSGO-pelaajakannan mittarit
Viimeisen 18 kuukauden aikana CSGO on kokenut 10 korkeinta pelaajahuippua pelin historiassa, huhtikuun 2020 vetäessä 1,3 miljoonan pelaajan huipun! Vastaavaa menestystä vastattiin tänä vuonna 1,19 miljoonan pelaajan pelaajahuipulla maaliskuussa.
Vaikka näihin lukuihin vaikuttavat voimakkaasti eri puolilla maailmaa tapahtuvat koronakaranteenit, ja tänä aikana CSGO: n on kilpailtava valtavan valikoiman viihdevaihtoehtoja kanssa samalla viivalla, kuten Valorant, Rainbow Six Siege ja Call of Duty, ja pelaamisen ulkopuolella, kuten elokuvat, kirjat ja viihteen suoratoistokanavat. CSGO pystyy vakuuttamaan 1,3 miljoonaa ihmistä pelaamaan CSGO: ta kaikkien muiden viihdetuotteiden yli, mikä on loistava merkki pelin tämän hetkiselle asemalle ja ”terveydelle.”
Huippupelaajia katsellessamme näemme pelaajakunnan kasvavan elokuun 2014 277 192:sta elokuun 2015 819 902:een! Tämän nopean kasvun jälkeen näemme uusia huippuja joulukuussa 2015 ja huhtikuussa 2016 enintään 850 485, minkä jälkeen CSGO aloittaa pitkän tasangon. Näemme pelaajahuippujen laskevan hitaasti jokaisen huipun lyhentyessä edellisestä, vasta helmikuussa 2020 saavutimme korkeamman huipun kuin edellinen ennätys huhtikuussa 2016, lähes 4 vuotta aiemmin. Vaikka se ei kasvanut paljon näiden neljän vuoden aikana, se on pystynyt säilyttämään suuren osan yleisöstään, ja säilyttämään johdonmukaisen pelaajakunnan. Kun pandemia saapui ja kaikki pakotettiin sisälle, peli pystyi hyödyntämään tätä pelaajavirtaa, mikä osoittaa, että sillä on potentiaalia houkutella suuria määriä pelaajia tulevaisuudessa.
Keskimääräiset samanaikaiset pelaajat kuukaudessa
Viimeisen kolmen kuukauden aikana CSGO on nopeasti laskenut pelaaja määristä, jotka olivat yli 700 000 keskimääräistä samanaikaista pelaajaa viiden kuukauden aikana, mikä on suuri saavutus CSGO: lle. Tämä lähes 200 000 pelaajan pudotus johtuu todennäköisesti kolmesta päätekijästä, kesän alusta, korona lukitusten helpottamisesta, ja Valven viimeaikaisista muutoksista parhaaseen matchmakingiin.
Valve on ottanut CSGO:n takaisin maksumuurin taakse pysäyttääkseen pelaajakokemukseen vaikuttavat “huonot toimijat”. Yhteisö näyttää olevan hyvin jakautunut tässä päivityksessä, ja jotkut ylistävät Valven toimintaa puhdistaa matchmaking huijareilta, kun taas jotkut käyttäjät lopettavat pelin, koska CSGO: n uusi Unranked-osa on kauhea kokemus(?).
Nyt kun ei-prime-tilit eivät voi saada pelinsisäistä pudotusta, monet bottien käyttäjät, jotka olivat tottuneet viljelemään skinejä, ovat nyt tehottomia, mikä vaikuttaa keskimääräisiin samanaikaisiin pelaajiin.
Näppäilemällä maksumuurin uudelleen peliin Valve parantaa maksullisen pelaajakokemuksen laatua, ja asettaa sen vapaan pelaajakokemuksen sijaan. Vaikka lyhyellä aikavälillä tämä vähentää merkittävästi pelaajia, pitkällä aikavälillä tämän strategian pitäisi johtaa paljon parempaan pelaajakokemukseen, jonka pitäisi auttaa houkuttelemaan uusia pelaajia CSGO: hen.
CSGO-pelaajakunnan maajakauma
Yksi OSA CSGO-yhteisöä, joka kiinnosti Leetifyn tiimiä, oli kuinka monta CSGO-pelaajaa on maata kohden? Kuinka monta CSGO:n pelaajaa asukasta kohden näissä maissa on?
Tätä varten Leetify tarkasteli yli 7 miljoonaa ainutlaatuista CSGO-matchmaking-pelaajaa, jotka ovat tarjonneet meille melko suuren otoskoon pystyäksemme vastaamaan näihin kysymyksiin asianmukaisesti.
Kaiken kaikkiaan, ja suurimmaksi osaksi maat, joissa on suurin väestö ja pääsy Internetiin, sekä tietokoneet muodostavat 70% CS:GO-pelaajakannasta. Tämä on kuitenkin vain osa kuvaa, jotta voidaan todella vastata siihen, kuinka suosittu CSGO on maassa, jonka laskimme maiden asukasta kohti ja löysimme joitakin yllättäviä tuloksia. Eurooppa hallitsee sitä, kuinka monta CSGO-pelaajaa heillä todella on väestöönsä nähden. Suurimmat maat, kuten Yhdysvallat, Kiina ja Intia, kalpenevat vertailussa.
CS:GO pelaajia lukumääräisesti on eniten luonnollisesti niissä maissa, missä on eniten ihmisiä. Eli USA, Brasilia, Venäjä, Turkki, Saksan, Puola ja Kiina. Leetifyn tutkimista tilastoista käy ilmi että 11,65% kaikista pelaajista tulee Venäjältä ja USA:sta 10,66%. Suomesta tulee noin 110 000 CS:GO pelaajaa (!!!) MM playerbasen perusteella, joka on vähemmän kuin Tanskan tai Ruotsin pelaajamäärät. Mutta jos tilastoja katsotaan suhteutettuna miljoonaan asukkaaseen per maa, nousee Suomi Tanskan ja Viron jälkeen maailman listan kolmoseksi.
Tästä linkistä voit tarkastella miten pelaajat jaottuvat eri CS:GO rankeille.
CSGO-katselu
Keskiarvo- ja Huippukatsojamäärissä käytämme vain Twitch-tilastoja, mikä tarkoittaa, että suurille yhtiöille se ei sisällä GOTV-katselua, eikä se sisällä muita alustoja, kuten Youtubea. Päätimme käyttää tätä, koska se on tärkein alusta CSGO Esports -tapahtumien katseluun ja sen avulla voimme palata elokuuhun 2015 ja verrata katsojia siitä lähtien kuukausittain tähän asti.
Keskimääräiset Twitch-katsojat kuukaudessa
CSGO Esports -tapahtumien keskimääräinen katsojamäärä ei ole koskaan ollut korkeampi ja Youtuben katsojien laskennan kautta numerot voisivat olla vielä suurempia!
Ennen verkkokauden turnauksia lan-tapahtumien pyörittämisen toiminta- ja tapahtumapaikkakustannukset olivat merkittävät, minkä vuoksi LAN-turnaukset oli rakennettu mahdollisimman lyhyiksi lyhyillä ja makeilla ryhmävaiheilla, jotka johtivat yhden karsinnan pudotuspelien ryhmään. Nyt verkkomuodoissa turnauksen järjestäjät ovat menneet äärimmäisyyksiin turnauksen pituuden suhteen. Kaksinkertainen eliminointi 8 joukkueen ryhmävaihe yhden eliminoinnin pudotuspeliformaattiin on tullut arkipäiväiseksi, mikä lisää kunkin turnauksen pituutta kymmenkertaiseksi.
Twitch-katsojien huippu kuukaudessa
Kun tarkastelemme Huippukatsojia, voimme nähdä, että uusien pelaajien virta CSGO Esportsiin ei ole saanut meitä osumaan uusiin huippuihin, vaan se on nostanut kellaritasoa ylöspäin. Vaikka major-turnausten puute on vahingoittanut huippukatsojamäärää, uskomme myös, että turnausten pituus ja turnausten välisen ajan puute niiden täydelliseen sulattaminen on tehnyt CSGO Esportsin viimeisen puolen vuoden hämärtymisen valtavaksi ottelusarjaksi. Tämä on vaikeuttanut huomattavasti innostumista tietystä ottelusta tai finaalista, ja miksi mielestämme CSGO Majorin saaminen vuonna 2021 on ratkaisevan tärkeää CSGO Esportsin tulevaisuuden kannalta.
Toinen ongelma viimeaikaisten major-iden kanssa on otteluiden laatu. Neljä suurinta katsojahuippua saanutta major-finaalia olivat ESL One Cologne 2015, MLG Columbus 2016, Eleague Atlanta 2017 ja Eleague Boston 2018, joilla kaikilla oli vähintään 1 kartta jatkoajalla. Kun menneisyydessä major 3 -finaalissa vain 1 kartta (ENCE Train 16-11) onnistui pääsemään kaksinumeroisiin lukuihin. Suuri finaali majorille on ratkaisevan tärkeää sen menestyksen katsojamäärän kannalta, mutta ainoa tapa, jolla voimme vaikuttaa tähän, on muuttaa muotoa palkitsemaan laadukkaampia joukkueita.
Ehdotuksemme on lisätä pudotuspelien suuriin pudotuspeleihin kaksinkertainen eliminointimuoto, mikä vaikeuttaisi lopullisen vakuutuksen saamista siitä, että sen tehneet joukkueet antavat meille laadukkaan ottelun.
Esports-trendit
Huippuvuonna 2017/2018 Eleaguen tuotantoarvo, formaatti ja palkintorahat pakottivat kilpailijat tasoittamaan itsensä ja nostamaan CSGO Esportsin katsojakokemuksen suhteen uusiin korkeuksiin. Kun he keskittyvät muihin Esports-nimikkeihin, olemme menettäneet merkittävän palkintorahan lähteen. Seuraavan suuren palkintopotin myötä PGL Stockholmille on nyt 2 000 000 dollaria, jos se etenee muiden suurten LAN-tapahtumien rinnalla, näemme palkintorahamme ampuvan takaisin ylös ja mahdollisesti osuvan uusiin korkeuksiin!
Esports-tapahtumilla oli ainutlaatuinen etu, että verkkopelaamisen avulla ne pystyivät järjestämään ja isännöimään turnauksia, mikä tarkoittaa, että merkittävä määrä tapahtumia pystyi siirtymään onlineen. Tämä on ollut hienoa joukkueille, turnauksen järjestäjille ja faneille, koska olemme voineet jatkaa pelaamista online-muodossa.
Ruohonjuuritason CSGO on edelleen elossa B- ja C-tason tapahtumien ja liigojen kautta, joissa kaiken tasoiset ihmiset voivat kilpailla. Tämä vaihtelee huomattavasti maittain. Tarkastelemme Pohjois-Amerikkaa ja Eurooppaa nähdäksemme, miten ruohonjuuritason kohtaukset vertautuvat.
Viimeisen puolen vuoden aikana Pohjois-Amerikan tilanne on muuttunut. Suuria määriä investointeja joukkueorganisaatioiden, turnausten ja pelaajien muodossa on mennyt muihin Esports-sceneihin. NA-näyttämön uudelleenrakentaminen on jo käynnissä, ja sellaiset aloitteet kuin Mythic liiga, FPL ja ESEA Cash Cupit tukevat joukkueita ja pelaajia kaikkialla. Sillä on vielä pitkä matka entisen asemansa saavuttamiseen, ja se tarvitsee alueellisen liigan, jolla on huomattava määrä investointeja, kuten Mountain Dew League älykkäällä ja tehokkaalla kaupallistamuksella, jotta alueelle voidaan tuoda vakautta.
Pohjois-Amerikkaan verrattuna Skandinavian mailla, jopa Pohjois-Amerikan huipulla, on enemmän infrastruktuuria ruohonjuuritasolla, ja liigoja on saatavilla kaikille pelaajatasoille. Tämän liigan mukana infrastruktuuri on tullut innovatiivisiksi tavoiksi kaupallistaa tila, josta Esports-liigat ympäri maailmaa voisivat oppia.
Dust.2k-liigassa tarjotaan kausikortteja, joiden avulla katsojat voivat lahjoittaa suosikkijoukkueilleen. Tämä on jaettu valitun joukkueen ja yhteisen poolin välillä, joka auttaa tukemaan kaikkia liigan joukkueita.
Jännittävä kehitys, jota näemme kaikkialla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, on Esportsin laajentaminen yliopistoihin, korkeakouluihin ja lukioihin. Yliopistotasolla Nuelin kaltaiset liigat Yhdistyneessä kuningaskunnassa antavat opiskelijoille mahdollisuuden kilpailla toisiaan vastaan erilaisissa Esports-peleissä. Tämä antaa koulutusta tavoittelevalle opiskelijalle mahdollisuuden edelleen kilpailla ja tasoittaa taitojaan. Tanska on mennyt vielä pidemmälle, kun lukiot opettavat esports-opetusta lukioissa CSGO-klubeilla ja valinnaistilla, joissa opiskelijoille opetetaan taktiikoita, taitoja ja terveysneuvontaa esports-uransa nopeuttamiseksi.
Kuten suurin osa kaikesta maailmassa tällä hetkellä, CSGO: n tila on epävarma. Samaan aikaan, enemmän kuin millään muulla kilpailukykyisellä videopelillä, CS:GO: lla on pitkä kasvu- ja vakaushistoria – joten on todennäköistä, että se ei katoa lähiaikoina. Kasvumahdollisuuksia on kuitenkin paljon, ja lisäksi on paljon mahdollisia riskejä, jotka voivat heikentää ekosysteemin vakautta.
Leetify lähteet:
https://blog.counter-strike.net/